Wednesday, December 16, 2009

PENGAKUAN ABU SUFIAN

TERBUKTI IANYA NABI ALLAH

Taskirah IKIM

(jam 0630 dan jam 1930 setiap hari)


Ketika bertemu dengan Maharaja Rom, Abu Sufian telah ditanya oleh Maharaja tersebut tentang seorang yang mengaku ianya nabi di Mekah tatkala itu. Selepas mendengar jawapan kepada beberapa soalan yang diajukannya kepada Abu Sufian, Maharaja tersebut telah menyatakan yang jika segala jawapan yang dinyatakan oleh Abu Sufian kepada soalan2 Maharaja tersebut adalah benar (Abu Sufian tidak berbohong atau berdalih) maka orang yang mengaku dirinya nabi itu adalah sabenarnya seorang nabi yang diturunkan Allah. Tambahnya lagi:

Aku tak menyangka yang nabi tersebut akan berada bersama kamu Abu Sufian, dan diturunkan kepada masyarakat yang kunu dan tidak bergitu tamadun. Aku tahu tentang kedatangannya kerana ianya tertulis dalam Kitab2 Taurat dan Injil.”

Katanya lagi: “Jika aku dapat bertemu dengannya, aku akan membasuhkan kakinya dan mencium kakinya. Dan tak lama lagi beliau yang mengaku nabi ini akan mengambil tempat kamu sekarang ini. Percayalah”.

Begitulah kepercayaan seorang Maharaja dan ahlil kitab tentang seorang nabi Allah, Nabi Muhammad SAW.

Tatkala itu Abu Sufian tidak begitu yakin dan tidak mengindahkan apa yang dikatakan oleh Maharaja Rom tersebut. Hanya selepas Abu Sufian masuk Islam barulah cerita ini dinyatakannya.


Bapa saudara Siti Khatijah, isteri Nabi Muhammad SAW yang bernama Al Warakah juga mengaku dan menyatakan yang Muhammad bin Abdullah ialah seorang nabi yang diturunkan oleh Allah. Ini berdasarkan kepada pengetahuannya dari kitab Nasrani (Injil) yang diketahuinya hasil percampurannya dengan orang Nasrani. Warakah juga menyatakan yang Nabi Muhammad akan diusirkan oleh kaumnya dan jika ia (Warakah) masih hidup ketika ia tentu pasti akan menyokong Nabi Muhammad dan menjadi pengikutnya. Pertemuan dan pengesahan Warakah dibuatnya ketika Khadijah membawa Nabi Muhammad menemuinya selepas Jibril menjelma untuk bertemu Nabi dengan wahyu Allah kepada Nabi.


Ketika Jaafar berhijrah ke Habsah pada awal kedatangan Islam Raja Agassi menangis apabila Jaafar membacakan Surah Mariam kepadanya. Agassi menyatakan bahawa surah yang dibacakan oleh Jaafar lebih jelas menyatakan tentang Mariam ibu kepada Nabi Isa daripada kitab ugamanya. Agassi adalah seorang ahlil kitab berugama Nasrani. Beliau juga percaya yang Muhammad adalah nabi yang dinyatakan dalam kitab mereka.

Apakah yang dinyatakan oleh Abu Sufian kepada Maharaja Rome bagi menjawab soalan2 Maharaja tersebut? Di antara kenyataan Abu Sufian kepada Maharaja tersebut dan kata balas Maharaja tersebut ialah:

# - Muhammad bukanlah keturunan raja atau gulungan pemerentah terdahulu. Jika ia keturunan raja atau pemerentah mungkin ia menyatakan ianya nabi kerana mahu merampas balik kerajaan datuk neneknya.

# - Pengikut Muhammad bukan dari gulungan kaya atau ketua kaumnya tetapi adalah dari gulungan miskin. Ketua kaum tak layak mengikut ajaran orang biasa saperti Muhammad. Itu adalah pandangan mereka yang berkuasa kerana takutkan kehilangan kuasa dan harta benda.

# - Muhammad sebelum mengaku nabi ialah seorang yang lurus dan sangat dipercayai percakapannya. Jadi dia bercakap benar apabila mengaku dirinya nabi. Dan sepatutnyalah ianya nabi kerana beliau tak akan berbohong.

# - Pengikutnya tak ada yang meninggalkan ajaran Muhammad mengambarkan ajarannya adalah benar.

# - Pengikutnya semakin bertambah. Kerana mereka percaya kepada ajarannya yang benar.


Mengikut Maharaja tersebut kitab Taurat dan Injil ada menyatakan kedatangan nabi akhir zaman. Dan apa yang dinyatakan oleh Abu Sufian selari dengan apa yang dinyatakan oleh kitab2 tersebut dan amat tepat sekali.

Itulah Nabi Muhammad SAW. Seorang nabi terakhir utusan Allah.

Telah dinyatakan dalam kitab terdahulu tetapi tidak diterima oleh ramai manusia tatkala itu. Al Quran menyatakan yang sikap dengki dan dendam merekalah yang menyebabkan mereka tidak dapat menerima Muhammad sebagai nabi Allah yang mereka tunggu2kan. Ini adalah Muhammad adalah seorang Arab bukan Yahudi atau Nasrani.

Semasa kecilnya Muhammad telah mengikut bapa saudaranya berniaga di Syam dan bila dikenal pasti ianya adalah bakal nabi oleh seorang pendita Yahudi, pendita Yahudi telah menyarankan kepada bapa saudara Muhammad supaya membawa Muhammad pulang kerana kalau perkata ini (tanda kenabian pada Muhammad) diketahui oleh orang Yahudi Muhammad akan dibunuh oleh mereka.

Ini membuktikan yang ramai mereka yang berilmu tahu yang Muhammad adalah nabi atau bakal nabi sebelum baginda dilantik sebagai nabi. Tetapi ramai pula yang tak mahu menerima hakikat ini.

Tapi pengikut Muhammad terus bertambah sehingga hari ini.

Sebuah buku tulisan seorang sarjana Barat menyatakan bahawa Nabi Muhammad ialah manusia yang paling terpengaruh dikalangan seluruh manusia di dunia ini sejak Nabi Adam sehingga sekarang (sehingga kiamat).

Malangnya ramai manusia percaya kepada Nabi Muhammad tetapi gagal mengikut ajaran dan panduan hidup yang dibawanya dari wahyu Allah itu.

Diharap mereka tidak menyesal nanti dan sempat bertaubat. AMIN. Perkenankanlah.


No comments: