Wednesday, December 23, 2009

ANAK ABU JAHAL


TASKIRAH IKIM
6.30 pagi dan 7.30 malam

IKLIMAH ABU JAHAL


Sebagaimana yang kita ketahui, Abu Jahal memusuhi kepada Islam dan Nabi Muhammad SAW.

Anaknya, Iklimah berminat untuk mendekati Islam kerana ramai kawan2nya yang masuk Islam pada waktu Islam mula berkembang di Mekah. Tetapi rancangannya dihalang oleh bapanya.

Semasa perang Badar bapanya telah terbunuh dan mayatnya dicincang oleh pejuang Islam. Ini menjadikan Iklimah berdendam kepada Islam dan pengikutnya.

Semasa perang Uhud, Iklimah yang juga terlibat telah merasa puas hati kerana ramai orang Islam yang dimusnahkan oleh pehak kafir Mekah.

Waktu perang Khandak, Iklimah juga terlibat tetapi mereka terpaksa berundur balik ke Mekah disebabkan berlakunya ribut pasir yang kuat menghalang mereka meneruskan berperang dengan kaum Islam di luar Madinah. Lagi pun mereka tak dapat maju menyerang disebabkan adanya parit yang lebar lagi dalam yang dibena oleh pehak Islam atas saranan Salman Al Farisi. Lebarnya parit tersebut dapat menghalang kuda melompat untuk menyeberanginya dan dalamnya parit itu pula telah menghalang kuda yang jatuh daripada keluar dari parit tersebut. Jadi terpaksalah mereka berkubu di luar kawasan parit tersebut sehingga datangnya ribut pasir tersebut.

Hampalah Iklimah untuk membalas dendam terhadap orang Islam yang membunuh bapanya.

Semasa pembukaan Mekah dan kaum Islam berjaya mengambil alih kota Mekah, Iklimah telah lari ke Yaman.

Isteri Iklimah, Ummu Hakim telah masuk Islam bersama kaum lain di Mekah. Iklimah pula telah diistiharkan sebagai musuh Islam dan diarah supaya dibunuh jika ditemui.

Isteri Iklimah sayang kepadanya dan berjumpa Nabi Muhammad merayu supaya Iklimah diampunkan dan diterima bukan sebagai musuh. Nabi Muhammad bersetuju.

Ini membolehkan Ummu Hakim untuk pergi ke Yaman mencari suaminya diiringi olah seorang kadamnya. Dalam perjalanan ke Yaman kadamnya telah cuba memperkosanya tetapi dapat dielak.

Ummu Hakim akhirnya menemui Iklimah yang ketika itu sedang hendak menaiki kapal keluar dari Yaman.

Pengurus kapal tersebut telah menyatakan kepada Iklimah yang Iklimah boleh menaiki kapalnya dengan selamat dan tak perlu lagi melarikan diri jika ia mengucap shahadah mengesakan Allah dan mengaku yang Muhammad adalah rasul Allah. Iklimah merasa keciwa kerana sebenarnya beliau mahu lari dari ungkapan tersebut dan sekarang disuruh pula berbuat sedemikian untuk dirinya “selamat”.

Ketika itulah isteri Iklimah menemuinya selepas puas mencari. Isterinya menyatakan bahawa Muhammad bin Abdullah (Nabi) adalah manusia yang terbaik dan sangat jujur dan bersedia menerimanya balik jika Iklimah balik ke Mekah. Setelah dipujuk untuk pulang ke Mekah Iklimah setuju dan mereka baliklah ke Markah.

Nabi Muhammad SAW pada satu ketika ada menyatakan kepada sahabatnya yang seorang insan akan datang berhijrah ke Mekah. Mereka diarahkan oleh Nabi supaya jangan mereka keji bapanya kerana ini akan mengakibatnya keluarganya merasa keciwa jika mereka berbuat demikian.

Insan yang dimaksudkan oleh Nabi ialah Iklimah, yang datang ke Mekah menemui Nabi bersama isterinya, Ummu Hakim.

Nabi Muhammad SAW berdiri untuk menyambut kedatangan Iklimah dan menyatakan yang Iklimah akan selamat jika Iklimah mengucapkan Syahadah, melakukan solat dan membayar zakat. Maka islamlah Iklimah.

Itulah insan Iklimah. Ayahnya, Abu Jahal ialah musuh yang memerangi Islam. Iklimah selepas kematian ayahnya berdendam terhadap Islam dan memusuhi orang Islam. Ia melarikan diri menjauhi Islam ketika Islam berkembang di Mekah tetapi akhirnya menjadi pejuang Islam yang gigih. Beliau terlibat dalam peperangan menentang musuh Islam dan beliau ialah pejuang yang memberi air kepada pejuang islam lain yang memerlukan di saat2 beliau sendiri sangat memerlukan air tersebut untuk dirinya.


Apa2 kesilapan (ejaan nama, dan sebagainya) jika ada tidaklah disengajakan. Itu ialah kelemahan penulis. Harap dimaafkan.


No comments: